PIEDRA DE ROSETTA
Jean-François Champollion (Figeac 23 de desembre de 1790 - París 4 de març de 1832) va aconseguir desxifrar l'escriptura jeroglífica gràcies
principalment a l'estudi de la pedra de Rosetta. La pedra va ser descoberta per Pierre François-Bouchard.
Una possible recreació de l'estela original
Enllaç amb informació:
La pedra de Rosetta és un fragment d'una antiga estela
egípcia de granodiorita inscrita amb un decret publicat a Memphis l'any 196 a.
C. en nom del faraó Ptolomeu V. El decret apareix en tres escriptures
diferents: el text superior en jeroglífics egipcis, la part intermèdia en
escriptura demòtica i la inferior en grec antic. Gràcies al fet que presenta
essencialment el mateix contingut en les tres inscripcions, amb diferències
menors entre elles, aquesta pedra va facilitar la clau per al desxiframent modern
dels jeroglífics egipcis.
Originalment disposada dins d'un temple, el deixant va
ser probablement traslladada durant l'època paleocristiana o l'Edat Mitjana i
finalment usada com a material de construcció en un fort prop de la localitat
de Rashid (Rosetta), al delta del Nil. Allà es va trobar el 15 juliol 1799 pel
soldat Pierre-François Bouchard durant la campanya francesa a Egipte. Les
tropes britàniques van derrotar a les franceses a Egipte en 1801 i la pedra
original va acabar en possessió anglesa sota la Capitulació d'Alexandria.
Transportada a Londres, està exposada al públic des de 1802 al Museu Britànic,
on és la peça més visitada.
A causa de que va ser el primer text plurilingüe antic
descobert en temps moderns, la Pedra de Rosetta va despertar l'interès públic
pel seu potencial per desxifrar la fins llavors inintel·ligible escriptura
jeroglífica egípcia, i en conseqüència les seves còpies litogràfiques i de guix
van començar a circular entre els museus i els erudits europeus. La primera
traducció completa del text en grec antic va aparèixer el 1803, però no va ser
fins 1822 quan Jean-François Champollion va anunciar a París el desxifrat dels
textos jeroglífics egipcis, molt abans que els lingüistes fossin capaços de
llegir amb seguretat altres inscripcions i textos de l'antic Egipte. Els
principals avenços de la descodificació van ser el reconeixement que l'estela
ofereix tres versions del mateix text (1799), que el text demòtic fa servir
caràcters fonètics per escriure noms estrangers (1802), que el text jeroglífic
també ho fa així i té similituds generals amb el demòtic -Thomas Young al 1814-
i que, a més de ser usats per als noms estrangers, els caràcters fonètics també
van ser usats per escriure paraules natives egípcies -Champollion entre 1822 i
1824.
Més tard es van descobrir dues còpies fragmentàries del
mateix decret, i en l'actualitat es coneixen diverses inscripcions egípcies
bilingües i trilingües, inclosos dos decrets ptolemaics, com el Decret de
Canopus del 238 a. C. i el Decret de Memfis de Ptolomeu IV, c. 218 a. C. Per
això, encara que la Pedra de Rosetta ja no és única, va ser un referent
essencial per a l'enteniment actual de la literatura i la civilització de
l'Antic Egipte i el propi terme «Pedra de Rosetta» és avui usat en altres
contextos com el nom de la clau essencial per a un nou camp del coneixement.
Des de la seva troballa la pedra ha estat objecte de
rivalitats nacionals, inclosa la seva transferència de mans franceses a
britàniques durant les guerres napoleòniques, una llarga disputa sobre el valor
relatiu de les contribucions de Young i Champollion al seu desxiframent i, des
de 2003, demandes per al retorn del deixant a Egipte.
Descripció
La Pedra de Rosetta té 112,3 cm d'alçada, 75,7 cm d'ample
i 28,4 cm de gruix, 1 mentre que el seu pes s'estima aproximadament en 760
kilograms. Presenta tres inscripcions: la superior en jeroglífics de l' antic
Egipte, la central en escriptura demòtica egípcia i la inferior en grec antic.
La superfície frontal està polida i les inscripcions lleugerament incises en
ella, els laterals estan suavitzats i la part posterior està toscament
treballada, sens dubte perquè no estava a la vista en la seva ubicació
original.
L’estela es descriu com «una pedra de granit negre, amb
tres inscripcions ... trobada a Rosetta» en un catàleg modern dels objectes
descoberts per l'expedició francesa a Egipte. En algun moment després de la
seva arribada a Londres les inscripcions de la deixant van ser emplenades amb
guix blanc per fer-les més llegibles, mentre que la resta de la superfície va
ser coberta per una capa de cera de carnauba destinada a protegir-la dels dits
dels visitants el que li va donar un color negre a la pedra, que va portar a la
seva identificació errònia com basalt negre. Aquestes addicions van ser
retirades en una neteja que se li va practicar el 1999 i que va revelar el gris
fosc original, la brillantor de la seva estructura cristal·lina i les vetes
roses que recorren la seva cantonada superior esquerra. Les comparacions amb la
col·lecció Klemm de pedres egípcies ubicada al Museu Britànic va mostrar la
seva gran semblança amb la roca d'una petita pedrera de granodiorita a Gebel Tingar,
a la riba occidental del Nil i l'oest d'Elefantina, a la regió d'Assuan, les
pedres de granodiorita presenten aquesta peculiar veta rosàcia.
Estela
original
La pedra de Rosetta és un fragment d'una estela més gran,
encara que posteriorment no es van trobar altres parts en el lloc en què va ser
trobada. Com que li falten fragments, cap dels seus textos està complert. El
més danyat és el superior, escrit en jeroglífic, del qual només són visibles
catorze línies, totes interrompudes en el seu costat dret i dotze d'elles
incompletes al lateral esquerre. El següent registre escrit en demòtic ha
sobreviscut millor, ja té trenta-dues línies, catorze de les quals estan
lleugerament danyades en el costat dret. El text inferior en grec compta amb
cinquanta-quatre línies, vint d'elles completes i la resta gradualment danyades
pel trencament diagonal de la cantonada inferior dreta de la estela.
L'extensió completa del text jeroglífic i la mida total
del deixant original, de la qual la Pedra de Rosetta és només un fragment, pot
ser estimada sobre la base de la comparació amb altres esteles que han
perdurat, incloses altres còpies del mateix decret. L'anterior decret de
Canopo, creat al 238 a. C. durant el regnat de Ptolomeu III, té 219 cm d'alt i
82 d'ample, i conté trenta-sis línies de text jeroglífic, setanta-tres de demòtic
i setanta-quatre de grec amb textos de semblant longitud. Amb aquesta
comparació es pot estimar que s'han perdut catorze o quinze línies del text
jeroglífic de la Pedra de Rosetta, uns 30 cm. A més de les inscripcions,
segurament presentava una escena que representava al faraó presentant-se als
déus, coronada per un disc alat (Behedety) com en l'estela de Canopus. Aquests
paral·lelismes, i un signe jeroglífic per «deixant» en la mateixa pedra -O26 de
la llista de Gardiner- suggereixen que originalment tenia un acabat superior arrodonit
i que la seva altura arribava als 149 cm.
El decret
de Menfis i el seu context
L’estela va ser elaborada després de la coronació de
Ptolomeu V i se li va inscriure un decret que establia el culte diví al nou
governant, dictat per un congrés de sacerdots reunits a Memphis. La data que es
dóna de la mateixa, «4 Xandicus» del calendari macedoni i «18 Meshir» de
l'egipci, es correspon amb el 27 de març de 196 a. C., novè any del regnat de
Ptolomeu V. Això es confirma en produir el nomenament de quatre sacerdots que
van oficiar en el mateix any: Aëtus, fill de Aëtus, va ser sacerdot del culte
diví de Alejandro Magno i els cinc Ptolomeus fins al propi Ptolomeu V. Els
altres tres sacerdots, nomenats per ordre en el deixant, dirigien el culte de
Berenice II Evergetes, esposa de Ptolomeu III, Arsínoe II Filadelfo -germana i
esposa de Ptolomeu II- i Arsínoe III Filopatorr, mare de Ptolomeu V. No obstant això
, es dóna una segona data en el text grec i al jeroglífic, corresponent amb el
27 de novembre del 197 a. C., aniversari oficial de la coronació de Ptolomeu V.
La inscripció en demòtic està en contradicció amb aquesta dada, ja que inclou
una llista de dies de març per el decret i l'aniversari, i encara no se sap el
perquè de aquestes discrepàncies, és clar que el decret es va publicar en 196
a. C. i tenia la intenció de restablir el domini dels faraons ptolemaics sobre
Egipte.
El decret data d'un període turbulent en la història
d'Egipte. Ptolomeu V Epífanes (faraó entre el 204 i el 181 a. C.), fill de
Ptolomeu IV Filopator i la seva germana i esposa Arsínoe, es va convertir en
governant a l'edat de cinc anys després de la mort sobtada dels seus pares,
tots dos assassinats, d'acord a fonts coetànies, en una conspiració que va
involucrar a l'amant de Ptolomeu IV, Agatoclea. Els conspiradors van governar
Egipte com a guardians de Ptolomeu V fins que, dos anys després, va esclatar
una revolució liderada pel general Tlepólemo, i Agatoclea i la seva família van
ser linxats per una torba a Alexandria. Tlepólemo va ser substituït com a tutor
en el 201 a. C. per Aristómenes de Alicia, que era primer ministre en l'època
del decret de Memphis.
Les potències estrangeres van agreujar els problemes
interns del regne lágida. Antíoco III el Gran i Filip V de Macedònia van fer un
pacte per dividir les possessions ultramarines d'Egipte, ja que Filip s'havia
apoderat de diverses ciutats i illes de Tracia i Caria, mentre que la batallade Panio (198 a. C.) havia causat la transferència de Celesiria, amb la Judea
inclosa, dels Lágidas als seléucidas. Mentrestant, al sud d'Egipte existia un
estat de revolta que havia començat sota el regnat de Ptolomeu IV i que va
estar liderada per Horunnefer i després pel seu successor Anjunnefer. Tant la
guerra com la revolta interna seguien actives quan el jove Ptolomeu V va ser
oficialment coronat a Memfis a l'edat de 12 anys -set anys després de l'inici
del seu regnat tutelat- i quan es va publicar el decret de Menfis.
L’estela de Rosetta presenta certes similituds amb altres
esteles de donació que representen al faraó governant concedint una exempció
d'impostos als sacerdots residents. Els faraons havien elaborat aquest tipus
d'esteles durant dos mil anys, ja que les més antigues daten de l'Imperi Antic
. Encara que en les primeres etapes aquests decrets eren emesos pel propi
faraó, el decret de Memphis va ser publicat pels sacerdots, garants de la
cultura tradicional egípcia. El decret deixa constància que Ptolomeu V va regalar
plata i gra als temples, i que en el seu vuitè any de regnat, durant una
inundació especialment alta del Nil, va ordenar embassar les aigües sobrants
per a benefici dels agricultores. A canvi d'aquestes accions els sacerdots van
elevar pregàries en l'aniversari del faraó, el dia de coronació seria celebrat
anualment i tots els sacerdots d'Egipte li servirien al costat dels altres
déus. El decret conclou amb la instrucció que una còpia fos col·locada en cada
temple, inscrita amb el «llenguatge dels déus» -jeroglífico-, el «llenguatge
dels documents» -demòtic- i el «llenguatge dels grecs» usat pel govern
Ptolemaic.
Assegurar el favor de la casta sacerdotal era essencial
per als faraons ptolemaics a fi de conservar un control efectiu sobre el poble.
Els Summes Sacerdots de Memphis, ciutat en què va ser coronat el faraó, eren
particularment poderosos per ser la màxima autoritat religiosa de l'època i tenir
influència en tot el regne. Atès que el decret va ser publicat a Memphis,
l'antiga capital d'Egipte , en lloc de a Alexandria, centre de govern de la
dinastia, és evident que el jove faraó volia guanyar-se el seu suport activo.
Per tant, encara que el govern d'Egipte se servia del grec des de les conquestes
d'Alexandre el Gran, el decret de Memphis, igual que els dos anteriors decrets,
va incloure textos en egipci per mostrar la seva rellevància per al poble
indígena, sotmès a la minoria hel·lènica, per mitjà de l'escriptura sagrada
vinculada a les tradicions natives.
No hi ha una traducció definitiva del decret a cap
llengua moderna a causa de les petites diferències entre els tres textos
originals i al fet que es continua desenvolupant el coneixement de les
escriptures antigues. A continuació s'ofereix una transcripció dels textos del
decret, traduïda de la completa versió anglesa oferta per Edwyn R. Bevan a The
House of Ptolemy (1927), basada en el text grec i amb comentaris sobre les
variacions entre aquest i els dos textos egipcis. La versió de Bevan, resumida,
comença així:
En el regnat del jove -qui ha rebut la reialesa del seu
pare- senyor de les corones, gloriós, que ha consolidat Egipte i és piadós cap
als déus, superior als seus enemics, que ha restablert la vida civilitzada dels
homes, senyor de les Festes dels Trenta Anys, com Hefest el Gran; un faraó, com
el Sol, el gran faraó de les regions alta i baixa, descendent dels Déus
Filopatores, a qui Hefest ha aprovat, a qui el sol li ha donat la victòria,
imatge vivent de Zeus, fill del Sol, Ptolomeu etern estimat per Ptah; en el
novè any, quan Aëtus, fill d'Aëtus, era sacerdot d'Alejandro ...;
Els grans sacerdots i els profetes i els que entren al
sagrari per vestir els déus, i els portadors de plomes i els mestres sagrats, i
tots els altres sacerdots ... estant reunits al temple de Memphis en aquest
dia, van declarar:
Des que regna el faraó Ptolomeu, l'etern, l'estimat de
Ptah, el déu Epífanes Eucaristos, el fill del rei Ptolomeu i la reina Arsínoe,
déus Filopatores, han estat molt beneficiats tant els temples com els que hi
viuen, a més de tots els que en depenen, sent un déu nascut de déu i deessa
-com Horus, fill d'Isis i Osiris, qui va venjar al seu pare-, i sent benevolentement
disposat cap als déus, ha dedicat als ingressos dels temples diners i gra , i
ha invertit molts diners per a la prosperitat d'Egipte, i ha consolidat els
temples, ha estat generós amb tots els seus mitjans, i dels ingressos i els
impostos que rep d'Egipte una part ha estat condonat completament i una altra
reduïda per tal que el poble i tota la resta sigui pròsper durant el seu regnat
...;
Ha semblat bé als sacerdots de tots els temples a la
terra augmentar considerablement els honors existents al faraó Ptolomeu,
l'etern, l'estimat de Ptah ... i se celebrarà una festa pel faraó Ptol0meu,
l'etern, l'estimat de Ptah, el Déu Epífanes Eucaristos, anualment en tots els
temples de la terra des del primer de Tot durant cinc dies en què s'han de
lluir garlandes, realitzar sacrificis i els altres honors habituals; i els sacerdots
han de ser cridats sacerdots del Déu Epífanes Eucaristos a més dels noms dels
altres déus als que serveixen, i el seu clergat s'inscriurà a tots els
documents formals i els particulars també podran celebrar la festa i erigir
l'esmentat altar, i tenir-ho en les seves cases, realitzant els honors de
costum a les festes, tant mensual com anualment, amb la finalitat que pugui ser
coneguda per tots els homes d'Egipte la magnificència i l'honor del Déu
Epífanes Eucaristos el faraó, d'acord amb la llei.
Gairebé amb tota seguretat el deixant no va ser elaborada
a la localitat de Rashid (Rosetta) on va ser trobada, i probablement procedeixi
d'un temple situat a l'interior del territori egipci, segurament la ciutat real
de Sais. El temple del qual procedia va haver ser tancat al voltant del 392 d.
C. quan l'emperador de l'Imperi Romà d'Orient, Teodosio I, va ordenar la
clausura de tots els temples paganos. En algun moment el deixant es va partir i
el seu fragment més gran és el que avui es coneix com Pedra de Rosetta. Els
antics temples egipcis van ser utilitzats més tard com pedreres per a noves
construccions, i l'estela va ser probablement reutilitzada com a tal. Més tard
va ser incorporada als fonaments d'una fortalesa construïda pel sultà mameluc
Qaitbey (c. 1416 / 18-1496) per defensar el braç bolbitino del Nil en Rashid,
on va romandre tres segles.
Des del descobriment de la pedra de Rosetta s'han trobat
altres dues inscripcions del decret de Memphis: l'estela Nubayrah i una
inscripció trobada en el Temple de Filé. A diferència d'aquella, els
jeroglífics d'aquestes altres estaven relativament intactes i egiptòlegs
posteriors com Ernest Wallis Budge els van usar per complementar les parts
perdudes de la mateixa.
Troballa
Durant la campanya a Egipte de Napoleó Bonaparte el 1798
l'exèrcit expedicionari anava acompanyat per la Comissió de les Ciències i de
les Arts, un cos compost per 167 experts tècnics. El 15 de juliol de 1799,
mentre els soldats francesos sota comandament del coronel d'Hautpoul
treballaven en el reforç de les defenses del fort Julien, situat a uns 3 km al
nord-est de la ciutat portuària egípcia de Rashid (Rosetta), el tinent Pierre
-François Bouchard va veure en un lloc on els soldats havien excavat una placa
amb inscripcions en una de les cares. Ell i d'Hautpoul van veure immediatament
que podia ser important i van informar al general Jacques-François Menou, que
es trobava en Rosetta . La troballa va ser anunciat a la recentment creada
associació científica de Napoleó al Caire, l'Institut d'Égipte, a través d'un
informe redactat pel membre de la comissió Michel Ange Lancret, qui apuntava
que contenia tres inscripcions, la primera en jeroglífics i la tercera en grec,
i suggeria encertadament que totes les inscripcions podien ser versions d'un
mateix text. L'informe de Lancret, datat el 19 de juliol de 1799, va ser llegit
en una reunió de l'Institut el 25 de juliol. Mentrestant Bouchard va
transportar la pedra al Caire perquè fos examinada per experts. El mateix Napoleó
va inspeccionar la qual ja havia començat a cridar-se La Pierre de Rosette -la
Pedra de Rosetta- poc abans del seu retorn a França a l'agost de 1799.
El descobriment va ser anunciat al setembre al Courrier
de l'Égypte, el diari oficial de l'expedició francesa, on un reporter anònim
expressava l'esperança que la pedra fos algun dia la clau per desxifrar els
jeroglífics egipcios. En 1800 tres els experts tècnics de la comissió van
idear algunes formes de fer còpies dels textos de la pedra i un d'ells,
l'impressor i lingüista Jean-Joseph Marcel, és reconegut com el primer a
adonar-se que el text central, que es pensava siríac, estava de fet escrit en
demòtic egipci, rarament usat per inscripcions i per tant molt poc vist pels
erudits de la època. Va ser l'artista i inventor Nicolas-Jacques Conté qui va trobar la manera de fer servir la pedra com un bloc d'impressió, i
Antoine Galland va emprar un sistema lleugerament diferent per reproduir les
inscripcions. Les impressions resultants van ser portades a París pel general
Charles Dugua, de manera que els estudiosos europeus podrien ia veure les inscripcions
i intentar llegir-les.
Després de la marxa de Napoleó, les tropes franceses van
rebutjar els atacs britànics i otomans durant 18 mesos, fins que al març de
1801 els anglesos van desembarcar a la badia d'Abukir. El general
Jacques-François Menou, un dels primers a veure la Pedra de Rosetta, era llavors
comandant de l'expedició francesa. Les seves tropes, inclosa la comissió, es
van dirigir al nord cap a la costa mediterrània per trobar-se amb l'enemic,
transportant la pedra juntament amb altres antiguitats. Derrotat en la batalla,
Menou i les restes del seu exèrcit, portant la pedra, es van retirar a
Alexandria, on van ser envoltats, assetjats i obligats a rendir-se el 30
d'agost.
De
possessió francesa a britànica
Després de la rendició va sorgir una disputa sobre el
destí dels descobriments i troballes realitzades pels francesos a Egipte, entre
ells diversos artefactes, espècimens biològics, notes, plànols i dibuixos
reunits pels membres de la comissió. Menou va refusar lliurar-los, al·legant
que pertanyien a l'Institut, però el general britànic John Hely-Hutchinson es
va negar a alliberar la ciutat fins que Menou els cedís als britànics. Els
acadèmics Edward Daniel Clarke i William Richard Hamilton, acabats d'arribar
d'Anglaterra, van accedir a examinar les col·leccions i van dir haver vist
molts objectes que els francesos no havien revelat; en una carta, Clarke va
afirmar: «trobem en la seva possessió molt més del que haguéssim imaginat».
Quan Hutchinson va al·legar que tots els materials eren
propietat de la Corona britànica, un acadèmic francès, Étienne Geoffroy
Saint-Hilaire, va respondre a Clarke i Hamilton que preferirien cremar tots els
seus descobriments - en al·lusió al llegendari incendi de la Biblioteca
d'Alexandria- abans que donar-los als britànics. Clarke i Hamilton van
comunicar a Hutchinson la posició dels francesos i aquest finalment va accedir
al fet que algunes troballes; per exemple els espècimens naturals romanguessin
com a propietat privada dels acadèmics franceses. A l'assabentar-se, Menou va
reclamar ràpidament la Pedra de Rosetta com la seva propietat privada, el que
hagués significat la permanència del deixant com a possessió francesa, però el
general Hutchinson, qui també era conscient del seu valor, no va accedir a la
petició. Finalment es va aconseguir un acord i la transferència d'objectes va
ser inclosa en la Capitulació d'Alexandria, signada pels representants de les
forces britàniques, franceses i otomanes.
No està clar com es va realitzar exactament el passatge
de la pedra de mans franceses a britàniques, ja que els relats difereixen. El
coronel Tomkyns Hilgrove Turner, qui la va traslladar a Anglaterra, va dir més
tard que ell personalment la va confiscar de mans de Menou i la va carregar en
un armón. En un relat molt més detallat, Edward Daniel Clarke afirma que un
«funcionari i membre de l'Institut» francès havia portat secretament al seu
alumne John Cripps ja Hamilton al carrer després de la residència de Menou i
els havia ensenyat la pedra, amaga sota unes catifes protectores, a l'equipatge
del general francès. D'acord amb Clarke, el seu informant temia que l'estela
fora robada si els soldats francesos la veien. Hutchinson va ser informat i la
pedra va ser confiscada, sent transportada possiblement per Turner i el seu armón.
Turner va portar la pedra a Anglaterra a bord de la
fragata francesa capturada HMS Egyptienne, arribant a Portsmouth el febrer de
1802. Les seves ordres eren presentar-la al costat d'altres antiguitats al rei
Jorge III, qui, representat pel secretari de Guerra Lord Hobart, va ordenar que
havia de ser col·locada en el Museu Britànic. D'acord al relat de Turner, ell
va instar, i Hobart va accedir, al fet que l'estela fos presentada als
acadèmics de la Societat d'Antiquaris de Londres, de la qual Turner era membre.
Va ser vista i debatuda allà en una reunió l'11 de març de 1802.
Durant el 1802 la Societat va crear quatre models en guix
de les inscripcions, que van ser lliurats a les universitats d'Oxford,
Cambridge, Edimburg i el Trinity College de Dublín. Poc després es van fer
còpies impreses de les inscripcions, que van circular entre els erudits
europeus, ia la fi de 1802 la pedra va ser transferida al Museu Britànic, on
roman hoy. Se li van fer noves inscripcions en anglès, pintades en blanc en els
laterals de la llosa, indicant que va ser «capturada per l'exèrcit britànic» i
«presentada pel rei Jorge III» .
La pedra ha estat exhibida de forma gairebé contínua al
Museu Britànic des de juny de 1802.1 A mitjan segle XIX se li va adjudicar el
nombre d'inventari «EA 24» - «EA» vol dir «Egyptian Antiquities» -. Formava
part d'una col·lecció d'antics objectes egipcis capturats a l'expedició
francesa que incloïen el sarcòfag de Nectanebo II o l'estàtua d'un gran
sacerdot de Amón. Aviat es va descobrir que els objectes petris eren massa
pesats per als sòls de la Casa Montagu , edifici original del Museu Britànic, i
van ser traslladats a una nova zona construïda dins de la mansió. La Pedra de
Rosetta va ser traslladada a la galeria d'escultures en 1834, poc després que
la Casa Montagu fora demolida i reemplaçada per l'edifici que actualment
alberga el Museu Britànic. D'acord als registres del museu, la Pedra de Rosetta
és el seu objecte més visitat i la seva imatge ha estat la postal més venuda de
la institució durant dècades.
La Pedra de Rosetta va ser exhibida inicialment amb un
lleuger angle d'inclinació sobre l'horitzontal i descansava en un suport de
metall fet expressament i que va requerir d'una lleu talla dels seus laterals
per assegurar la estabilitat. Al principi no tenia coberta protectora , i
malgrat els esforços per evitar que la toquessin els visitants, el 1874 es va
fer necessari col·locar-li una estructura de protecció. Des de 2004 la pedra
s'exposa en una vitrina especial al centre de la Galeria d'Escultura Egípcia.
Una rèplica de la Pedra de Rosetta amb l'aspecte que presentava als visitants a
inicis del segle XIX, sense vidre i lliure per a ser tocada, s'exhibeix a la
Biblioteca del Rei del Museu Britànic.
Cap al final de la Primera Guerra Mundial, el 1917, els
responsables del museu estaven preocupats pels intensos bombardejos de Londres
i es va traslladar la pedra per la seva seguretat al costat d'altres objectes
de valor. El deixant romandre els següents dos anys en una estació del
Ferrocarril del Servei Postal Londres a Mount Pleasant, a quinze metres per
sota del nivell del suelo. A més de en temps de guerra, la Pedra de Rosetta ha
abandonat el museu una sola vegada, durant un mes, a l'octubre de 1972 per ser
exhibida al costat de la famosa carta de Champollion al Museu del Louvre de
París, en el 150è aniversari de la publicació de la carta que es considera
l'inici del desxifrat dels jeroglífics egipcis. Fins i tot quan la pedra estava
sent restaurada en 1999 els treballs es van dur a terme a la galeria perquè
seguís estant a la vista del públic.
Lectura
de la pedra de Rosetta
Abans del descobriment de la Pedra de Rosetta i el seu
desxifrat no s'entenien ni la llengua ni l'escriptura de l'antic Egipte, ja que
el seu coneixement s'havia perdut poc abans de la fi de l'Imperi romà.
L'escriptura jeroglífica s'havia anat especialitzant, però en el període ptolemaic,
a partir del segle IV a. C., pocs egipcis eren capaços de llegir-la. L'ús
monumental dels jeroglífics va cessar totalment després del tancament de tots
els temples no cristians en l'any 391 d. C. per l'emperador romà Teodosio I, i
l'última inscripció coneguda, trobada en Filé i crida grafit de Esmet-Akhom,
està datada el 24 d'agost de l'any 396 d. C.
Els jeroglífics van conservar el seu atractiu plàstic i
els autors clàssics van destacar el seu aspecte, en marcat contrast amb els
alfabets grec i llatí. Per exemple, al segle V d. C. el sacerdot Horapol·lo
escriure Hieroglyphica, una explicació de gairebé dos-cents glifos amb
nombrosos errors que, però, es va considerar una autoritat durant molt de temps
i va impedir la comprensió de l'escriptura egipcia. Més tard, en els segles
IX i X, els historiadors àrabs del Egipte medieval van fer intents de
desxifrat. Dhul-Nun al-Misri i Ibn Wahshiyya van ser els primers historiadors a
estudiar l'ancestral escriptura, a la qual van relacionar amb el contemporani
idioma copto usat pels sacerdots cristians d'Egipto. Es van continuar fent
infructuosos intents de desxifrat per erudits europeus , especialment per
Johannes Goropius Becanus al segle XVI, Athanasius Kircher al XVII i Jörgen
Zoega al XVIII.56 la troballa de la Pedra de Rosetta en 1799 va proporcionar la
informació essencial perduda, que va ser gradualment revelada per una successió
d'erudits, el que finalment va permetre a Champollion determinar les claus
d'aquesta misteriosa escriptura.
Text
grec
El text grec de la Pedra de Rosetta va ser el punt de
partida. El grec antic era molt conegut pels estudiosos, però els detalls del
seu ús durant el període hel·lenístic com a llengua de govern del Egipte
ptolemaic no tant, doncs encara no s'havien produït els descobriments de grans
papirs grecs. Així, les primeres traduccions del text grec de la pedra mostren
que els traductors tenien dificultats amb el context històric i amb l'argot
administrativa i religiosa. L'antiquari Stephen Weston va presentar verbalment
la traducció a l'anglès del text grec en una reunió de la Societat d'Antiquaris
de Londres a l'abril de 1802. Mentrestant, dues de les còpies litogràfiques
realitzades a Egipte havien arribat a l'Institut de França a París a 1801, on
el llibreter i antiquari Gabriel de La Porte du Theil es va posar a treballar
en una traducció del grec. No obstant això, va ser traslladat per Napoleó a una
altra part i va haver de deixar la seva tasca inconclusa en mans d'un col·lega,
el també historiador Hubert-Pascal Ameilhon, qui el 1803 va publicar per
primera vegada una traducció del text grec, tant en francès com en llatí per
assegurar la seva àmplia difusió.
A Cambridge el filòleg Richard Porson va treballar a la
cantonada perduda del text grec i va suggerir una possible reconstrucció que va
ser ràpidament posada en circulació per la Societat d'Antiquaris mitjançant
impressions de la inscripció. Gairebé al mateix temps a Göttingen, Alemanya,
l'arqueòleg Christian Gottlob Heyne va fer una nova traducció més fiable que la
d'Ameilhon a partir d'una de les impressions arribades d'Anglaterra. Es va
publicar per primera vegada en 1803, i va ser reimpresa per la Societat
d'Antiquaris juntament amb la traducció a l'anglès de Weston, el relat del
coronel Turner i altres documents, en una edició especial de la seva revista
Archaeologia el 1811.
Text
demòtic
En el moment de la troballa de la pedra, el diplomàtic i
erudit suec Johan David Åkerblad estava treballant en una escriptura poc
coneguda i recentment descoberta a Egipte, que es va anomenar demòtic. Ell la
va cridar «copte cursiu» perquè, encara que tenia molt poques similituds amb la
posterior escriptura copta, estava convençut que va ser usada per registrar
d'alguna manera l'idioma copte, derivat directament de la llengua de l'antic
Egipte. El orientalista francès Antoine-Isaac Silvestre de Sacy, que havia
estat parlant d'aquest treball amb Åkerblad, va rebre el 1801 de Jean-AntoineChaptal, ministre francès de l'Interior, una de les primeres impressions
litogràfiques de la Pedra de Rosetta i es va adonar que el text intermedi era
aquesta mateixa escriptura. Ell i Åkerblad es van posar a treballar, tots dos
centrats en el text intermedi i assumint que era una escriptura alfabètica. Van
intentar, en comparació amb el grec, identificar dins el text desconegut on
haurien d'estar els noms hel·lens. El 1802 Silvestre de Sacy va informar a
Chaptal que havia identificat cinc noms - «Alexandros», «Alexandreia»,
«Ptolemaios», «Arsinoe» i el títol de Ptolemeu, «Epífanes» -, i mentre,
Åkerblad va publicar un alfabet de 29 lletres , més de la meitat de les quals
eren correctes, que havia identificat a partir dels noms grecs en el text
demótico.34 no obstant això, tots dos estudiosos no van poder identificar la
resta de caràcters del text intermedi, que com sabem ara conté símbols
ideogràfics al costat dels fonètics.
Text
jeroglífic
Silvestre de Sacy va deixar de treballar en la pedra,
però va fer una altra contribució. En 1811, induït per les converses amb un
estudiant xinès sobre l'escriptura xinesa, va considerar un suggeriment que li
havia fet l'arqueòleg danès Georg Zoëga en 1797 sobre que els noms estrangers
en els jeroglífics egipcis poguessin estar escrits fonèticament. També va
recordar que abans, en 1761, l'arqueòleg francès Jean-Jacques Barthélemy havia
suggerit que els caràcters de l'interior dels cartutxos jeroglífics eren noms
propis. Així, quan Thomas Young, secretari de Relacions Exteriors de la Royal
Society de Londres, li va escriure sobre la pedra en 1814, Silvestre de Sacy li
va respondre amb el suggeriment que quan intentés llegir text jeroglífic hauria
de mirar els cartutxos que havien de contenir els noms grecs i intentar
identificar caràcters fonètics en ellos.
Young ho va fer, amb dos resultats que van preparar el
camí per al desxiframent final. Va descobrir en el text jeroglífic els caràcters
fonètics «p t o l m e s», que van ser usats per escriure el nom grec
«Ptolemaios». També es va adonar que aquests caràcters s'assemblaven als
equivalents en l'escriptura demòtica, i va continuar assenyalant altres 80
similituds entre els textos jeroglífic i demòtic de la pedra, el que va ser un
descobriment important perquè es pensava que tots dos eren totalment diferents.
Això el va portar a deduir correctament que l'escriptura demòtica era només en
part fonètica, i que també contenia caràcters ideogràfics que imitaven als
jeroglífics. Les noves idees de Young van ser importants en el llarg article
«Egypt» amb què va contribuir a l'Encyclopædia Britannica el 1819. No obstant
això, ja no va avançar més.
El 1814 Young havia intercanviat correspondència sobre la
pedra per primera vegada amb Jean-François Champollion, un professor francès de
Grenoble que havia escrit un treball acadèmic sobre l'antic Egipte. Champollion
va veure en 1822 còpies de les breus inscripcions jeroglífiques i gregues de
l'obelisc de Filé, en què l'aventurer i egiptòleg britànic William John Bankes
havia assenyalat temptativament els noms «Ptolomeu» i «Kleopatra» en els dos
idiomes, a partir del que qual
Champollion va identificar els caràcters fonètics «kleopatra». Sobre aquesta
base i la dels noms estrangers a la Pedra de Rosetta va construir ràpidament un
alfabet de caràcters jeroglífics fonètics que apareixen, escrits de pròpia mà,
en el seu cèlebre carta a M . Dacier, enviada a finals de 1822 per Bon-Joseph
Dacier, secretari de l'Acadèmia de les inscripcions i llengües antigues, i
immediatament publicada per l'Acadèmia. Aquesta carta marca el veritable punt
d'inflexió per a la comprensió dels jeroglífics egipcis, no únicament per la
taula de l'alfabet i el text principal, sinó també per la seva epíleg, en què
Champollion assenyala que no només apareixen en caràcters fonètics els noms
grecs, sinó també els noms egipcis nadius. Durant 1823 va confirmar això a
identificar els noms dels faraons Ramsès I i Tutmosis I escrits en cartutxos molt
més antics copiats per Bankes a Abu Simbel i enviats a Champollion per
l'arquitecte Jean-Nicolas Huyot. A partir d'aquest punt les històries sobre la
Pedra de Rosetta i el desxiframent dels jeroglífics divergeixen, ja que
Champollion es va basar en molts altres textos per desenvolupar la primera gramàtica
de l'antic Egipte i un diccionari de jeroglífics, tots dos publicats després de
la seva mort.
Tasca
posterior
El treball actual a la pedra se centra en el coneixement
complet de les inscripcions i el seu context mitjançant la comparació de
cadascuna de les tres versions entre elles. En 1824 l'erudit classicista
Antoine-Jean Letronne es va comprometre a fer una nova traducció del text grec
per a l'ús de Champollion, i aquest canvi va prometre una anàlisi de tots els
punts en què semblaven diferir les tres versions. Després de la mort sobtada de
Champollion en 1832 no es va poder trobar el seu projecte d'anàlisi, i la feina
de Letronne es va estancar. A la mort en 1838 de François Salvolini, antic
alumne i assistent de Champollion, aquest i altres projectes perduts es van
trobar entre els seus papers, demostrant a més que la publicació de Salvolini
sobre la pedra en 1837 era plagi. Letronne va ser capaç a la fi de completar el
seu comentari sobre el text grec i la seva nova traducció al francès, que va
aparèixer en 1841. Durant la dècada de 1850 02:00 egiptòlegs alemanys, HeinrichKarl Brugsch i Max Uhlemann, van realitzar traduccions llatines revisades
basades en els textos demòtic i jeroglífic.
La qüestió sobre quin és el text original del qual els
altres dos són traduccions segueix sent controvertida. En 1841 Letronne va
intentar demostrar que l'original era la versió grega, l'idioma del govern
egipci sota la dominació ptolemaica. Entre els autors recents, John Ray ha
afirmat que «els jeroglífics eren les inscripcions més importants sobre pedra:
eren allà perquè els llegissin els déus i el més erudit dels seus sacerdots». Philippe
Derchain i Heinz Josef Thissen han argumentat que les tres versions van ser
creades simultàniament, mentre que Stephen Quirke veu en el decret «una
intricada fusió de tres tradicions textuals vitals». Richard Parkinson
assenyala que la versió jeroglífica, allunyada del formalisme arcaic, cau de
tant en tant en un llenguatge proper al registre demòtic que els sacerdots
feien servir més sovint en la vida diaria. El fet que les tres versions no
puguin ser comparades paraula per paraula ajuda a entendre per què el seu
desxiframent ha estat més difícil del que inicialment s'esperava, especialment
per a aquells estudiosos que estaven esperant una clau bilingüe exacta per als
jeroglífics egipcis.
Rivalitats
La història del desxifrat de la Pedra de Rosetta ha estat
marcada per disputes sobre la precedència i el plagi entre els seus estudiosos,
fins i tot abans de l'assumpte Salvolini. El treball de Thomas Young és
reconegut en la carta de Champollion a M. Dacier en 1822, però de forma
incompleta: per exemple, James Browne, un sub-editor de l'Encyclopædia Britannica
que havia publicat l'article de Young de 1819, va contribuir de forma anònima
amb una sèrie d'articles en l'Edinburgh Review el 1823, lloant el treball de
Young i denunciant el plagi «sense escrúpols» de Champollion. Aquests articles
van ser traduïts al francès per Julius Klaproth i editats en forma de llibre en
1827, mentre que la publicació del treball del propi Young el 1823 va reafirmar
les seves contribucions. Les prematures morts de Young i Champollion, el 1829 i
1832 respectivament, no van posar fi a aquestes disputes, i el treball sobre
l'estela publicat el 1904 per Ernest Wallis Budge, conservador del Museu
Britànic, va posar un èmfasi especial en les contribucions de Young en contrast
amb les d'Champollion. A principis de la dècada de 1970 els visitants francesos
del museu es van queixar que el retrat de Champollion era més petit que un de
Young en un panell informatiu adjacent, mentre que els visitants anglesos
opinaven el contrari. En realitat tots dos retrats eren de la mateixa mida.
Peticions
de repatriació a Egipte
Al juliol de 2003, amb motiu del 250 aniversari del Museu
Britànic, Egipte va sol·licitar per primera vegada el retorn de la Pedra de
Rosetta. Zahi Hawass, el llavors cap del Consell Suprem d'Antiguitats d'Egipte,
va demanar que la pedra fos repatriada al país. En declaracions als
periodistes, instava: «Si els britànics volen ser recordats, si volen recuperar
la seva reputació, s'haurien d'oferir a tornar la Pedra de Rosetta perquè és el
símbol de la nostra identitat egípcia». Dos anys després, a París, es va
repetir la petició incloent la pedra com un dels molts objectes essencials
pertanyents a l'herència cultural egípcia, una llista que també incloïa
l'icònic bust de Nefertiti del Museu Egipci de Berlín, una estàtua d'Hemiunu,
arquitecte de la Gran Piràmide de Gizeh i pertanyent a Roemer- und
Pelizaeus-Museum de Hildesheim, el zodíac de Dendera del Louvre de París i el
bust de Anjaf del Museu de Belles Arts de Boston. El 2005 el Museu Britànic va
obsequiar Egipte una rèplica de mida real del deixant, inicialment exposada al
renovat Museu Nacional de Rashid, proper al lloc en què es va trobar la estela.
Al novembre d'aquest mateix any Hawass va suggerir un préstec de t dors mesos
de la Pedra de Rosetta, alhora que reiterava que l'objectiu final era el seu
retorn definitiu, però al desembre de 2009 va proposar deixar de reclamar la
seva devolució si el Museu Britànic l'prestava durant tres mesos per a
l'obertura del Gran Museu Egipci de Gizeh a 2013. Com John D. Ray ha
assenyalat, «arribarà el dia en què la pedra haurà passat més temps al Museu
Britànic que el que ho va fer en Rosetta».
Hi ha una forta oposició entre els museus nacionals a la
devolució d'objectes d'importància cultural internacional com la Pedra de
Rosetta. En aquest sentit, en resposta a les reiterades peticions gregues per a
la devolució dels Marbres d'Elgin i sol·licituds similars a altres museus
d'arreu del món, el 2002 uns trenta importants museus de diversos països, entre
ells el Museu Britànic, van emetre un comunicat conjunt declarant que «els
objectes adquirits en èpoques anteriors han de ser considerats a la llum de les
diferents sensibilitats i valors d'aquesta època passada», i que «els museus no
serveixen només als ciutadans d'una nació, sinó a gent de totes les nacions».
Ús
diplomàtic
El terme «Pedra de Rosetta» s'ha utilitzat idiomàticament
per definir una evidència crucial per al procés de desxifrat d'informació
codificada, especialment quan una petita però representativa mostra és
reconeguda com la clau per a la comprensió d'un tot més amplio. D'acord amb
l'Oxford English Dictionary, el primer ús figuratiu del terme va aparèixer en
l'edició de 1902 de l'Encyclopædia Britannica en una entrada de l'anàlisi
químic de la glucosa. Un ús gairebé literal de la frase apareix en la novel·la
d'HG Wells de 1933 la forma de les coses per venir, en la qual el protagonista
troba un manuscrit redactat en taquigrafia que li proporciona una clau per
entendre informació dispersa escrita a mà ia máquina. Potser el seu ús més
important i destacat en la literatura científica s'ho va donar el guanyador del
premi Nobel Theodor W. Hänsch en un article de 1979 a la revista Scientific
American sobre l'espectroscòpia, on diu que «l'espectre dels àtoms d'hidrogen
ha demostrat ser la Pedra de Rosetta de la física moderna: una vegada que
aquest patró de línies ha estat desxifrat, es podran entendre moltes altres
coses» .
Des de llavors el terme ha estat àmpliament utilitzat en
altres contextos. Per exemple, el coneixement total del conjunt d'antígens
leucocitaris humans ha estat descrit com «la Pedra de Rosetta de la
immunologia», i la planta crucífera Arabidopsis thaliana també ha estat cridada
«la Pedra de Rosetta de l'època de floració». Un brot de raigs gamma en
conjunció amb una supernova ha estat definit una Pedra de Rosetta per
comprendre l'origen d'aquests brots de raigs, i l'ecografia Doppler
l'equivalent per als intents de la medicina per entendre el complex procés pel
que el ventricle esquerre del cor humà pot ser omplert en les diverses formes
de disfunció diastólica.
El nom del deixant egípcia també ha estat recurrent per a
batejar diverses formes de programari de traducció. Rosetta Stone és una marca
de programari per a aprendre idiomes creat per Rosetta Stone Ltd, US. «Rosetta»
és la denominació d'un «traductor lleuger dinàmic» que permet que les
aplicacions compilades per a un processador PowerPC puguin executar en els
sistemes d'Apple amb un processador x86. «Rosetta» és una eina de traducció en
línia per ajudar a la localització de programari, desenvolupada i mantinguda
per Canonical Ltd. com a part del projecte Launchpad. De la mateixa manera,
Rosetta @ home és un projecte de computació distribuïda per predir (o traduir)
estructures proteíniques. El projecte Rosetta de la Long Now Foundation aspira
a recopilar totes les llengües actualment en perill de desaparició, i compta
amb un arxiu de 1500 idiomes. La sonda espacial Rosetta va ser una missió de
dotze anys (2004-2016) per estudiar el cometa 67P / Churiumov-Guerasimenko amb
l'esperança que determinar la seva composició reveli els orígens del sistema
solar.
Altre enllaç amb informació:
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada